Jsme na Facebooku! Koukni, co je nového.

Seriál na Studenta.cz Studenti a generace Y:
Jací jsou čeští Millennials?

 

Seriál na Studenta.cz

Studenti a vzhled: jsme povrchní generace, které záleží jen na tom, jak vypadá?

Studenti a vzhled: jsme povrchní generace, které záleží jen na tom, jak vypadá?

Jsme povrchní generace, které záleží jen na tom, jak vypadá? Nebo se nás to naopak vůbec netýká? Cvičíme, jíme zdravě, navštěvujeme estetické kliniky? A vybíráme si partnera jen, i, anebo vůbec podle vzhledu?
Kult těla, fitness šílenství a body shaming jsou hlavní témata březnového vydání časopisu Studenta a my vám přinášíme další témata.

Všechny díly seriálu zde

Extrémní překážkové závody: V cíli budete špinaví, mokří, vyčerpaní, ale šťastní

22.3.2017 / Společnost

Fotky zablácených lidí, kteří mají úsměv od ucha k uchu a na krku jim visí medaile, jste na sociálních sítích určitě zaznamenali. Těmto vysmátým snímkům ovšem předchází několik desítek, ne-li stovek minut, během kterých si všichni účastníci sáhnou až na samé dno svých fyzických a psychických sil. Co všechno během stále populárnějších Obstacle Course Racing (OCR) závodů zažijete a jak se na ně můžete připravit? 

Oheň, bahno, ledová voda, bolest, vyčerpání, to je jen zlomek toho, s čím se musí účastníci extrémních překážkových závodů na trati poprat. Nezní to moc lákavě? Lidé, kteří této disciplíně propadli, by s vámi ale nesouhlasili. ,,Mám rád sport a tyto závody beru jako sportovní zážitek. Baví mě zkoušet něco nepředvídatelného, co se terénu, překážek a počasí týče, a být v tom úspěšný,“  říká Jakub Tlapák, který se zúčastnil už sedmi OCR závodů.

Do závodu musíte dát vše a ještě mnohem víc

Překážkové závody jsou skvělou příležitostí, jak otestovat fyzičku, ale také psychiku. Na několika kilometrové trase čekají na závodníky umělé i přírodní překážky. Šplh po laně, nošení pytlů s pískem, plazení se bahnem pod ostnatým drátem, skoky přes oheň nebo plavání ve studeném rybníku jsou samy o sobě náročné. K tomu ještě přidejte běh po kopcích v drsném terénu, desítky angličáků nebo trestná kolečka za každou nezdolanou překážku a rázem běžíte závod, ve kterém necháte i to, o čem jste nevěděli, že máte. 

Kromě fyzické námahy se budete muset vypořádat také se situacemi, které prověří vaši psychickou odolnost. Okamžiky radosti ze zdolané překážky totiž rychle vystřídají chvíle, kdy budete na pokraji svých sil přemýšlet o tom, že závod nedokončíte. ,,V půlce závodu jsem měla v puse jako na Sahaře, asfalt mě skoro pálil do chodidel a měla jsem sto chutí si sednout na obrubník a počkat, až vše skončí,“ svěřuje se Aneta Petrusová, která v sobě přesto našla sílu a v závodu pokračovala. ,,V cíli mi nejprve nepřišlo, že bych dokázala něco tak strhujícího. Když mi ale všechno došlo, byla jsem moc ráda, že jsem do závodu šla. Týden jsem sice vypadala, jako kdyby mě někdo zmlátil, ale i tak to byl parádní zážitek,“ dodává Aneta.

Jak se připravit?

Překážky během závodu nezmizí a několika kilometrová trať se také sama nezkrátí. Jestli se tedy rozhodnete do OCR závodu přihlásit, nepodceňujte přípravu. ,,Pokud lidé jeden den vstanou ze své pohovky a druhý den již stojí na startovní čáře, riskují své zdraví. Některé OCR závody bývají těžší, některé lehčí, ale pořád se ve většině případů jedná o kombinaci náročného trailového běhu a různých překážek, které prověří nejen závodníkovu fyzickou zdatnost, ale mnohdy i tu psychickou. Intenzivní námahu nemusí netrénovaný člověk ustát a závod pro něj může skončit nepříjemným zraněním, nebo dokonce celkovým kolapsem,“  říká Michal Pokorný, zakladatel projektu SpartanTraining.cz.


A jak by tedy měl váš trénink vypadat? ,,Příprava na OCR závody by měla být velmi komplexní. Můžete být klidně tím nejlepším běžcem, ale jestli nepřekonáte většinu překážek na trase, ztratíte mnoho cenných minut a sil absolvováním trestných cviků nebo kol. Podobně to platí i pro druhou stranu mince. Soustředit byste se měli proto jak na čistě běžecké tréninky zaměřené na rozvoj rychlostních či vytrvalostních schopností, tak i na tréninky silové, kondiční a specializované, jako je například rozvoj úchopové síly. Ideální je také pravidelně zařazovat venkovní kombinované tréninky, ve kterých spojíte všechny výše popsané atributy do jednoho tréninkového komplexu, jež se bude co nejvíce podobat samotnému závodu. Také je třeba myslet na to, že většina OCR závodů je založena na určité porci diskomfortu, což může mnoho lidí nepříjemně zaskočit. Doporučuji proto také pravidelně trénovat v dešti, blátě, sněhu, zimě nebo ve vodě,“ dodává Michal Pokorný.

Co byste ještě měli vědět?

Extrémní překážkové závody se konají po celý rok. Délka trati i počet překážek se odvíjejí od úrovně závodu, kterou si zvolíte. Hlavními OCR závody jsou Spartan Race, Army Run, Gladiator Race a Predator Race. Během závodu se budete nejspíš mnohokrát proklínat a v cíli si oddechnete, že už je vše za vámi. Po chvilce si ale uvědomíte, že jste právě překonali limity vlastního těla a následný pocit štěstí vás neopustí ještě dlouho. Získaná medaile vám pak zůstane jako připomínka vašeho vítězství nad sebou samými.

Tak co? Pokoříte také nějakou trať a překonáte sami sebe? 

Text: Kristýna Dolejšová
Foto: bigstockphoto.com

Diskusní fórum