reklama

Jsme na Facebooku! Koukni, co je nového.

Seriál na Studenta.cz VŠ studenti: Jak žijí a co chtějí od života? Pomozte nám to zjistit!

 

Seriál na Studenta.cz

Studenti a vzhled: jsme povrchní generace, které záleží jen na tom, jak vypadá?

Studenti a vzhled: jsme povrchní generace, které záleží jen na tom, jak vypadá?

Jsme povrchní generace, které záleží jen na tom, jak vypadá? Nebo se nás to naopak vůbec netýká? Cvičíme, jíme zdravě, navštěvujeme estetické kliniky? A vybíráme si partnera jen, i, anebo vůbec podle vzhledu?
Kult těla, fitness šílenství a body shaming jsou hlavní témata březnového vydání časopisu Studenta a my vám přinášíme další témata.

Všechny díly seriálu zde

Fitkoučka radí: Zkuste vyměnit MHD nebo e-mail za vlastní nohy

28.3.2017 / Školy a my

Homo Sitterus. Tak by se podle fitkoučky Kristýny Kustein dalo nazvat další vývojové stadium, ke kterému lidstvo díky převaze sedavého zaměstnání směřuje. Jak bude tento nový druh člověka vypadat? Nikterak líbezně. Titěrné nožky, pivní pupek, chybějící krk a ramena přiražená přímo k uším. Že se vám tato představa budoucích generací nelíbí? Možná je načase s tím začít něco dělat. Sedavé zaměstnání má totiž na lidské zdraví spoustu negativních dopadů – zkracují se nám svaly, tloustneme, ztrácíme hybnost, jsme unavení. Jak tedy bojovat proti tomu, aby se z nás homo sitterus, čili člověk sedavý, opravdu nestal? Kristýna Kustein přinesla na přednášce StartupClubu několik postřehů, jak do svého každodenního režimu začlenit o trochu víc pohybu a vykompenzovat tak celodenní sezení u počítače.

1. Ráno se protáhněte

Velmi jednoduchý, ale často opomíjený způsob, jak našemu tělu přispět, je obyčejné ranní protažení. „Během spánku se tělo velmi málo hýbe. Celou noc jsme ve schoulené pozici a protáhnutí po probuzení je cesta k tomu, aby naše tělo nezůstalo po zbytek dne stažené,“ vysvětluje Kristýna. Protažení je vlastně jakýsi automatický proces, na který lidé na rozdíl od některých zvířat tak trochu zapomněli. „Všimněte si, co udělá jako první věc po probuzení kočka nebo pes. Protáhnou se, je to pro ně něco přirozeného.“ říká fitkoučka. 

2. Vyměňte výtah za schody

Každý krok se počítá. Tak podle Kristýna Kustein zní heslo, které bychom měli nosit v hlavě. Zkuste tak využít každé příležitosti, kdy se můžete spolehnout pouze na své nohy, nikoliv na další prostředky jako je výtah, hromadná doprava nebo třeba auto. 

Věděli jste, že...

…. lidské orgány pracují jako pumpa a celodenní sezení jim vůbec neprospívá? Pohybem totiž dáváme orgánům vědět, že se můžou stáhnout, vytlačit tekutinu a pak se znovu uvolnit. Díky tomu tuto pumpovací funkci nemusí vykonávat jenom naše srdce, jak je tomu v případě, kdy sedíme.

… pokud se často díváte do mobilu, můžete si přivodit smskový krk, který má za následek výhřezy v krční páteři či v oblasti beder? Mobil bychom vždy měli přibližovat k hlavě, nikoliv hlavu k telefonu. Podobný princip funguje i s jídlem, jídlo bychom měli správně přibližovat k ústům, nikoliv hlavou bagrovat v talíři. Ověřit si to můžete u malých dětí, které se k němu nikdy nenaklání. 

… pohyb nesvědčí jenom tělu, ale také našemu myšlení? Okysličuje totiž mozek. Troška pohybu během pracovní doby je tak příjemný refresh, díky kterému vám to bude víc pálit. 

… to, že vás nic nebolí, ještě neznamená, že to nebolí vaše tělo? Tím, že tělo nepoužíváme se otupujeme ve vnímání sebe sama. Vysílené signály (např. bolest) z periferií nejsou vyhodnocovány jako důležité. V podstatě tělo používáme pouze jako nástroj na přenesení hlavy z bodu A do bodu B. Při takovémto přístupu je jen otázkou času, kdy nastanou zdravotní komplikace. 

3. Vneste pohyb do práce

Jádrem problémů je právě sedavé zaměstnání. I to lze ovšem přizpůsobit tak, abyste se o něco více hýbali. „Jezdíte do práce autem? Přestaňte parkovat před firemním vchodem a projděte se pár minut do práce pěšky. Nebo vystupte ze šaliny o zastávku dřív,“ navrhuje Kristýna. Stejně tak lze upravit i kancelářský režim. „Namísto posílání e-mailu kolegovi, který sedí ve vedlejší kanceláři, se zvedněte a projděte se za ním. Pokud potřebujete něco vyhodit do koše, zvedněte se a projděte se k němu, namísto toho, abyste odpadky do koše házeli ze židle,“ upozorňuje fitkoučka.

Kristýna Kustein při jejím semináři - pár cviků na přerušení dlouhého sezení pomůže
Kristýna Kustein při jejím semináři - pár cviků na přerušení dlouhého sezení pomůže

4. Hodina a půl každý den minimálně

Jak vysvětluje Kustein, naprosté minimum pro každodenní pohyb je hodina a půl. A to tak, že hodinu bychom měli věnovat opravdu aktivnímu pohybu jako je běh, plavání, nebo nejrůznější cvičení. Ona zvolená aktivita by pro nás měla být zábavná. Zbylá půlhodina je pak chůze, která se nám během dne nasčítá třeba při přecházení z práce na oběd, z jedné kanceláře do druhé atd. „Člověk se vyvinul pro pohyb, ten je pro nás přirozený. I proto máme dvakrát esovitě zahnutou páteř, což se už u některých lidí pomalu vytrácí,“ popisuje Kustein. Zkuste proto každý den alespoň na nějakou tu chvíli zapojit i ostatní svaly, které přes den zakrňují. „Naše tělo umí víc věcí, než jenom sedět v jedné pozici. Využijte toho,“ nabádá fitkoučka. Běžně to bohužel vypadá tak, že máme za den sotva půl hodiny pohybu. 

JIC

Jihomoravské inovační centrum pomáhá začínajícím i zkušeným podnikatelům s tím, aby jejich nápady měnily svět. Pro startupy i zavedené společnosti nabízí konzultace, školení i networking a další služby, díky kterým se učí inovovat a být úspěšnější. Každou třetí středu večer nabízí přednášky na témata ze startupového života pod hlavičkou StartupClubu. Záznamy všech akcí si můžete pustit na kanále YouTube uživatele jic.brno

5. Neseďte v kuse

Korektní sed by měl být základní pozicí. Na co bychom ale neměli zapomenout je, že každý sval si potřebuje po čase odpočinout. A proto je dobré pozice střídat. Všeobecně se doporučuje odpočinout zádům každých 30 minut. Dají se nainstalovat různé programy, které na intervaly sami upozorňují. 

Autor: Nikola Jakubová, Jihomoravské inovační centrum

Diskusní fórum

reklama
reklama
reklama